25 Mayıs 2011 Çarşamba

Labirentler



Labirentler, Ursula K. Le Guin'in Gülün Günlüğü adlı eserinin 8. öyküsü. Boş Sahne bu öyküyü Ümit Altuğ'un çevirisi, Saim Güveloğlu'nun yönetmenliği ve Filiz Bozkuş'un oyunculuğuyla tiyatro sahnesine taşımış. Ben oyunu İTÜ Maçka Kampüsü Tiyatro Salonunda izledim. Oyuna geçmeden önce Boş Sahne'nin kendilerini tanımladıkları metni aynen aktarıyorum:

'Henüz kurulduk. Sahne sanatlarında performans kuramına ilişkin kafa karışıklığı yaşanan bir dönemdeyiz. Biz dramaturgiyi temel alan, yoğun ve ayrıntılı çalışmalar sonucunda ortaya çıkacak gösteriler paylaşmayı amaçlıyoruz. Çekişmelerden uzak, kendi halimizde ve zamanımızın büyük kısmını çalışmaya ayırarak tiyatroya devam etme niyetimiz var. Şimdilik bu yolda bir kaç kişiyiz. Üniversitedeyken üyesi olduğumuz ODTÜ Oyuncuları'nda her türlü zorluğa karşın örgütlü olarak tiyatro yapmanın güzelliklerini deneyimledik. Zaman içerisinde sayımızın artacağını umuyoruz.'



Boş Sahne'yi kendi dilleriyle anlattıktan sonra oyuna geçmek istiyorum. Labirentler; bir yaratık tarafından yakalanıp hapishaneye kapatılan ve labirentlerde çeşitli deneylere maruz kalan başka bir yaratığın kendi ağzından yaşadıklarını anlatmasından ibaret. Öncelikle şunu söylemek isterim ki Filiz Bozkuş'un performansı inanılmaz derecede iyiydi. Tüm seyirciyi tamamen kendisine ve oyunun içine çekmeyi başardı. Filiz Bozkuş'un canlandırdığı yaratık, kendisini yakalayan yaratığa kendi "zekasını" ispatlamaya ve onunla çeşitli şekillerde iletişime geçmeye çalışıyor. "Dört bacağı olan ve kendisinden farklı olarak sadece ağzını hareket ettirerek kendini ifade eden bu yaratığa" ne kadar ulaşmaya çalışsa da başarılı olamıyor. Ağız hareketlerini dikkatlice takip edip, taklit etse de, çok sevdiği dansını yaparak yaratığı etkilemeye çalışsa da bir türlü amacına ulaşamıyor.
Yaratık, böcek, deneyler deyince aklınıza çirkin, dramatik ya da fantastik bir oyun gelmesin. Bana kalırsa oyun oldukça komik ve eğlenceliydi. 40 dakika sürdü ve tek perdeydi.
Son olarak, oyunu da ama özellikle oyuncuyu etkileyici buldum ve Boş Sahne'nin işlerinin takip edilmesi gerektiğini düşünüyorum: www.bossahne.com

3 yorum:

  1. Duzeltme amacli : İTÜ sahnesinde değil İTÜ Maçka kampüsü tiyatro salonunda izledin oyunu. İTÜ sahnesi bir grubun adı :)

    YanıtlaSil
  2. o çok özür dilerim hemen düzeltiyorum ruken hanım :)

    YanıtlaSil
  3. ahaha ben de heyecanlanmıştım birileri yorum yaptı diye :)

    YanıtlaSil